Funktionär – Centrala Idrottsplatsen
Nedan följer information om de olika uppgifterna som äger rum eller utgår från Centrala Idrottsplatsen. I funktionärslistan har du blivit tilldelad en eller flera uppgifter, till varje uppgift finns det en ansvarig person som kommer att leda arbetet under dagen. Du kan vara placerad på mer än en funktionärsuppgift under dagen. Kolla därför igenom listan ordentligt så att du har full koll på din funktionärsroll under lördagen.
Oavsett vilken funktion du har på CIP så börjar dagen med att du ska pricka av dig uppe i vår funktionärsmottagning som du hittar i pingishallen, innan den utsatta samlingstiden. Där kommer du att få en funktionärsväst. Det är viktigt att du prickar av dig på morgonen eftersom arrangemanget kräver att vi har rätt antal funktionärer på rätt plats. Efter avprickning ska du gå till angiven samlingsplats. Om samlingsplats saknas i listan är samlingsplatsen i funktionärsmottagningen.
Ta med dig kläder (och förhoppningsvis solkräm) för att kunna vara utomhus hela dagen, oavsett väder. Det finns goda förvaringsmöjligheter uppe i funktionärsmottagningen som kommer att vara bemannad under stora delar av dagen.
– – – – – – – – –
BYGGA OCH RIVA BANA
Ansvarig: Vilhelm Björklund, 070-5659109
Samling kl. 08.00 på kansliet för gemensam genomgång och planering.
Du som har blivit placerad som cyklist – ta med egen cykel. Cykelväskor till pakethållare finns att låna. Kl. 14.30 påbörjas rivning av bana, följt av tömning av lastbil. Som banbyggare kommer du att arbeta fysiskt, antingen med att transportera material i lastbil eller på cykel. Slitstarka arbetskläder rekommenderas, handskar finns att låna.
– – – – – – – – –
KLOCKBIL
Ansvarig: Vilhelm Björklund 070-5659109
Ni som blivit tilldelade att köra klockbilen bygger banan på cykel under förmiddagen. Klockan 13.00 ska ni köra ner bilen till starten via Nygatan. Samordning med förcyklister samt provkörning görs under fredagen. Här krävs det samarbete mellan er två i bilen, en kommer att titta bakåt och säkerställa att ni hela tiden har kontakt med löparna medan den andre navigerar genom trånga gränder och cykelvägar i vår lilla klockbil.
– – – – – – – – –
BYGGA OCH RIVA START
Ansvarig: Linnea Tillman 076-7742993
Samling kl. 08.00 utanför kansliet.
Gruppledaren leder och fördelar arbetet under hela dagen. Dagen börjar med att allt som ska användas i starten lastas in i lastbilen. Därefter kommer starten att byggas upp på Svanevägen och ni ansvarar för allt från att lotsa löparna ner till starten till att skjuta med startpistolen. Efter startskottet för 5km-loppet ska hela startområdet rivas, städas och transporteras tillbaka till idrottsplatsen. Därefter ska lastbilen tömmas och all utrustning ska tillbaka till sin plats. När startområdet rivs ska dessa kravallstaket ställas tillbaka på samma ställe och sätt som de levererades på.
– – – – – – – – –
DIVERSE UPPGIFTER | EL
Samling kl. 07:00 på kansliet
Diverse uppgifter
Ni som har fått denna placering är våra superhjältar under dagen. Det finns många småuppgifter som dyker upp och det är er uppgift att lösa dessa. Dagen kan bland annat innehålla uppgifter som att välkomna våra utställare och visa dem till rätt tält, hjälpa till med nummerlappsutdelning eller sätta upp den där skylten som vi borde ha placerat ut igår.
EL
Merparten av eldragningen kommer att utföras på fredagen. Under lördagen så är er uppgift att se till att allting fungerar, att alla anslutningar är vattentäta vid dåligt väder och att inga säkringar löser ut. Efter avslutat arrangemang klockan 18.00 ska elen plockas ihop och kablarna ska snurras ihop och förvaras på rätt ställe.
– – – – – – – – –
NUMMERLAPPSUTDELNING
Samling kl. 09.00 i IFK-hallen
På nummerlappsutdelningen kommer du få träffa många glada löpare. Det är hit de kommer för att hämta sin nummerlapp innan det är dags att ge sig ut på stadens gator. Löparna kommer att ställa sig i kön med sitt startbevis redo, detta scannar du och letar sedan upp rätt nummerlapp. Nummerlapparna innehåller tidtagningsutrustningen så det är viktigt att rätt löpare får rätt nummerlapp – annars är det fel namn som dyker upp i resultatlistan.
Nummerlappsutdelning pågår fram till sista start klockan 14.45. Du som står på nummerlappsutdelningen kan ha en annan position under loppen och ska därför lämna nummerlappsutdelningen för att ta dig till din nya uppgift. Majoriteten av löparna hämtar sin nummerlapp i god tid innan loppen.
Klockan 14.45 är det dags att plocka ihop nummerlappsutdelningen, nummerlapparna ska ner till kansliet, borden ska packas ihop och förvaras bakom det stora skynket vid mållinjen i hallen. Lägg borden med bordsskivan neråt på de vagnar som är ämnade för borden.
– – – – – – – – –
TRÖJUTDELNING | KLÄDFÖRVARING
Samling kl. 09.00 i IFK-hallen
Tröjutdelning
När löparna har hämtat sin nummerlapp kommer kön att flyta vidare till tröjutdelningen. På nummerlappen står det vilken tröja som är beställd. Då gäller det att hitta rätt storlek och med rätt tryck. Nytt för i år är att Lunds Universitet och Kommunen hämtar sina tröjor i samband med nummerlappshämtning.
När alla loppen har startat så är det dags att börja plocka ihop. Tröjorna ska ner till shoppen på innerplan, borden ska packas ihop och förvaras bakom det stora skynket vid mållinjen i hallen. Lägg borden med bordsskivan neråt på de vagnar som är ämnade för borden.
Klädförvaring
Här ger vi löparna möjlighet att lämna in sina överdragskläder under tiden de är ute och springer. Precis som på en nattklubb är detta en övervakad garderob där ni som funktionärer tar emot kläder och väskor och förvarar. Vi tar dock inget ansvar för värdesaker. Här ska vara bemannat tills dess att sista pryl är uthämtad.
– – – – – – – – –
INFORMATION
Samling kl. 09.00 i IFK-hallen
Om det är något som inte riktigt fungerar som det ska med tröjor och nummerlappar så är det ni som är proffs på att lösa det. Kanske är det någon som inte har koll på sitt startbevis och har glömt telefonen hemma? Om vädret är fint är det förhoppningsvis många som kommer att efteranmäla sig. Efteranmälan gör deltagarna själva på telefonen men om tekniken skulle strula eller att någon behöver lite assistans så är det er uppgift att lösa det.
– – – – – – – – –
LILLA KIOSKEN
Samling kl. 09.00 i funktionärsmottagningen.
Här kommer lite enklare fika att serveras under dagen. Er uppgift är att driva kiosken och sälja kaffe och fika till publik och deltagare.
– – – – – – – – –
SERVERINGSTÄLT
Samling kl. 09.00 i grilltältet på innerplan
Ansvariga för grillen kommer att leda arbetet och fördela arbetsuppgifter. Här kommer ni att driva en egen restaurang med allt vad det innebär: Ta emot beställningar, grilla hamburgare, hålla rent och snyggt på borden och servera kall öl. Detta kommer att vara idrottsplatsens mittpunkt när löparna har kommit i mål. Där kan de köpa något att äta och njuta av den trevliga stämningen. Grillen kommer att vara igång fram till klockan 18.00 när vi stänger ner området. Därefter ansvarar ni för att allting packas ihop och städas undan. När ni är klara ska det bara stå ett tomt tält kvar på gräsmattan.
– – – – – – – – –
FUNKTIONÄRSMOTTAGNING
Samling kl. 08.30 i funktionärsmottagningen
Hit kommer alla funktionärer för att pricka av sig innan deras uppgifter sätter igång. Alla funktionärer ska få varsin funktionärsväst och banfunktionärerna får även med sig en flagga och en liten matsäck ut på banan. På funktionärsmottagningen kommer lättare fika att finnas för funktionärer som behöver en kort kaffepaus. När alla funktionärer från banan kommer tillbaka ska de lämna in sina västar och flaggor. Därefter ansvarar ni för att pingishallen återställs till en pingishall och städar utrymmet.
– – – – – – – – –
lilla LUNDALOPPET
Samling kl. 09.45 i funktionärsmottagningen
Ansvarig för barnloppet fördelar uppgifter och leder arbetet under dagen. Barnloppet startar med 15min intervall, inga åldersklasser finns utan barnen kommer till start och springer när det passar.
Efter barnloppen ska ni riva banan och förbereda målgången till det stora loppet. Under det stora loppet har flera av er uppgifter så som att slussa löparna genom målfållan, dela ut bananer och dela ut vatten. Kolla därför gärna en extra gång så att du inte missar om du har en andra placering.
– – – – – – – – –
MASKOTAR Lunda & Loppe
Samling 09.30 på kansliet
Maskotarna är funktionärer till lilla Lundaloppet och har fått en funktion tilldelad i dokumentet “information lilla Lundaloppet”. Utöver att vara funktionär ska maskotarna heja på och sprida härlig energi till barnen som ska springa.
– – – – – – – – –
STORBILDSSKÄRM
Samling kl. 08.30 enligt överenskommelse med Fredrik Montgomery
På den stora skärmen kommer det att snurra lite rörligt material men här ska vi också visa lite fina filmklipp från loppen, intervjua löpare och hålla igång den trevliga stämningen på idrottsplatsen.
– – – – – – – – –
HOPPBORG
Samling kl. 09.30 i funktionärsmottagningen
Vid hoppborgarna gäller det att ha koll på kö samt att se till så ingen skadar sig.
Gruppledare på plats styr arbetet och ni turas om på olika positioner.
– – – – – – – – –
SHOP OCH PRISUTLÄMNING
Samling kl. 08.30 i shopen på innerplan
I shopen kommer ni att sälja Lundaloppsmerch och dela ut utlottningspriserna. Som ansvarig i shopen ska du i god tid före Lundaloppsdagen ta kontakt med kansliet för en genomgång av shopens utbud så att du är väl förberedd när det väl är dags. När klartecken ges av den som är ansvarig för idrottsplatsen ska allting plockas ned och ställas tillbaka på sin plats. När ni är färdiga ska det bara finnas ett tomt tält kvar.
– – – – – – – – –
FÖRCYKLISTER
Samling efter överenskommelse med Vilhelm Björklund.
Ta med egen cykel.
– – – – – – – – –
FARTHÅLLARE
Samling: Ingen gemensam samling. Ballong och t-shirt hämtas i funktionärsmottagning.
Du kommer att få se våra fina banor genom Lund och få njuta av löparglädjen. Du kommer att ha en ballong fastknuten i dig så att löparna enkelt kan följa efter dig hela vägen in i mål på utsatt tid.
– – – – – – – – –
VÄTSKEKONTROLL STORA TVÄRGATAN
Samling kl. 11.30 i funktionärsmottagningen för avprickning
Först kommer ni att samlas på idrottsplatsen för avprickning. Därefter ska ni ta er ner till Stora Tvärgatan och där behöver du vara senast 12.30. Väl på plats ska banans första vätskekontroll byggas upp. Vatten ska fyllas i en stor tank och muggar ska förberedas så att alla löpare kan få en slurk vatten. Efter sista löpare har passerat ska allting plockas ihop, muggar som ligger på marken ska slängas och allt ska transporteras tillbaka till idrottsplatsen. På idrottsplatsen kommer det att finnas nya uppgifter till er.
– – – – – – – – –
VÄTSKEKONTROLL GERDAHALLEN
Samling kl. 11.30 i funktionärsmottagningen.
Efter avprickning ska du ta dig till Gerdahallen för att hjälpa Bjurfors att bygga upp och servera vatten till löparna.
– – – – – – – – –
MÅLGÅNG
Samling kl. 13.15 i målet
Efter målgång ska löparna få vatten, banan och medalj. Här är det viktigt att få löparna att forsätta genom målfållan så att det inte blir stopp. Som funktionär i målet träffar du alla duktiga löpare som har tagit sig igenom banan. Bjud på ett leende och glada tillrop så skapar vi tillsammans en trevlig upplevelse även efter loppet.
– – – – – – – – –
SLUSSAR
Samling kl. 13.30 på position (samma som under barnloppet)
Slussarna eller övergångarna från ena sidan av banan till andra inne på centrala idrottsplatsen innebär ett stort ansvar. Du som står här ska med tydlighet dirigera fotgängare som vill korsa banan genom de uppställda “chikaner” gjorda av kravallstaket som finns. Ingen löpare ska någonsin behöva väja eller stanna för att en fotgängare korsar deras väg, allra minst på upploppet!
– – – – – – – – –
BÅRBÄRARE
Samling kl. 13.45 vid sjukvårdsrummet under läktaren
Bårarna finns vid sjukvårdsrummet under läktaren. Använd en filt för att göra båren lite mjukare.
- Två bårbärare står vid 300m-starten med en bår redo. Här ska ni även se till att banorna är fria från publik.
- De andra två bårbärarna står efter målgång med en bår redo. Här ska ni även vara behjälpliga i målet med uppgifter som behöver göras.
– – – – – – – – –
UTDELNING AV PICKNICKPÅSAR
Samling kl. 12.30 vid ICA Malmborgsbilen
Löpare som har beställt picknickpåse kommer efter målgång att komma hit. Du ska dela ut dessa påsar till de som har beställt och pricka av att de har hämtat ut sin påse.
– – – – – – – – –
MALMBORGS ENERGY ZONE
Samling kl. 10.00 på Bantorget
– – – – – – – – –
ÅTERVINNINGSPATRULL
Samling kl. 13.00 i funktionärsmottagningen
Ansvarig: Jonas Svensson – 073-6330784
Du som är med i återvinningspatrullen ska tillsammans med dina kompanjoner se till att inga soptunnor blir överfyllda, tömma dessa vid behov och se till att sorteringen fungerar. Containrar finns utanför idrottsplatsen där Restavfall och Papp/Kartong delas upp. Dyker det upp problem eller har ni frågor så kan ni vända er till den ansvarige.
Kom ihåg att hjälpa målgången med bortforsling av kartong så att vi håller det rent och snyggt. Slå även en kik inne i hallen då tröjutdelningen också medför en del skräp.
– – – – – – – – –
UNDANPLOCKNING
Klockan 18.00 stänger vi ner idrottsplatsen. Allting ska plockas ned och läggas tillbaka på sin plats. Innan undanplockningen påbörjas kommer det att serveras varm mat så att energi och humör är på topp resten av kvällen. Har du några matallergier som vi behöver känna till så ber vi dig att maila richard@ifklund.se och meddela det. Vi fortsätter tillsammans tills allting är klart!