Lundaloppet på Strava

Gå med (kostnadsfritt) i vår klubb på Strava och se hur andra tränar inför höstens utmaning. I vår gemensamma statistik kan vi varje vecka se hur många löppass vi genomfört och hur många kilometer vi sprungit tillsammans. Tillsammans blir vi starkare, uthålligare och snabbare. Som medlem i Lundaloppet Club kan du även snabbt och smidigt komma i kontakt med andra medlemmar. Perfekt forum för dig som snabbt behöver en löparkompis för kvällen, eller bara är i behov av lite skotips.

Hur gör jag? Sök efter Lundaloppet som klubb på Strava. Klicka dig in till klubbsidan och välj att bli medlem.
Här kan du även bjuda in andra kompisar.
Aktuell veckostatistik Aktuell veckostatistik

Lundaloppet Segment Challenge

Behöver du krydda träningspassen med lite tävlingsinslag? Voilà! Vi ger dig Lundaloppet Segment Challenge. En utmaning där du vänskapligt tävlar mot dig själv och likasinnade i våra 10 bansegment runt om i Lund. Hur du genomför segmenten är helt upp till dig. Välj mellan att baka in dem i ett längre löppass eller gå all in på dem direkt. Lycka till!

Vad behövs för att genomföra Lundaloppet Segment Challenge?

  • En enhet som registrerar löparaktiviteter.
  • Ett konto på Strava.
  • Löparglädje

När allt är klart så är det bara att knyta på sig löparskorna och ge sig ut och springa. Stort lycka till och njut av sommaren!


Segment 1 – Vilket start!!!

Vad känns bättre än att komma väl förberedd till ett lopp? I det här segmentet tränar vi på den första delen av Lundaloppet-rundan, den genom stadsparken. Träna dig stark på denna sträcka och starten på nästa Lundalopp kommer att gå som en dans.

Segment 2 – Först till gymmet vinner!

Här gör vi oss själva en tjänst och tränar på en av de tuffare delarna av Lundaloppet – den sista klättringen från Botan upp till den högsta punkten på banan (10 km) strax efter Gerdahallen. Hur gött är det inte att veta att man är stark här när det väl gäller?

Segment 3 – Sköna backar

I vårt längsta segment tränar vi uthålligheten genom en härlig mix av skön ned- och uppförslöpning samt asfalt- och gruslöpning. Vi tar oss från Lidl ner till dammarna och vidare ut till Värpinge by för att sedan klättra tillbaka till Centrala Idrottsplatsen. När vi kommer ner till dammarna fortsätter vi grusvägen framåt istället för att vika av vänster ner mot vattnet.

Segment 4 – Å

En flack sträcka där vi får chansen att trycka på och få fart i våra ben. Följ Höje å med start på motionsspåret bredvid Malmövägen, och avsluta där spåret tar slut. Glöm inte att vika vänster in i hästhagen.

Segment 5 – Redo för Mount Everest 

Dags att skaffa pannben och klättra upp för Sankt Hans backar! Vi börjar med att klättra upp yttervarvet för att sen springa nerför trappan på östra sidan av backarna. Varva hela området för att från startpunkten sedan klättra hela vägen upp till toppen (ej på gräset). Blir du stark på detta segment så kommer Lundaloppet kännas som en bagatell. 🙂

Segment 6 – Tornavägen Grand Prix

Nästan som överhastighetsträning. Snabba ben gäller när vi tar oss an Tornavägen Grand Prix.

Segment 7 – Varvet

Skön löpning runt Norra kyrkogården. Njut av härlig nedförslöpning efter hårt arbete upp mot sjukhusområdet.

Segment 8 – Lokföraren

Sprintsträckan! Hur snabb är du?

Segment 9 – Hardebergaspåret

Efter ca 3,5 km på Lundaloppets 10 kilometersrunda börjar några kilometer av klättring. Här tränar vi på den första biten – Hardebergaspåret.

Segment 10 – Centrala Idrottsplatsen

Lundaloppets hjärta är Centrala Idrottsplatsen. Hur snabbt kan du ta dig runt?

 

Meny